Asukas ensin!

Olen Ojalaisen Hanna-Leena ja toimin täällä Ruskataloissa toiminnanjohtajana. Kun tarkemmin mietin, todellisuudessa meillä toimintaa johtaa asukas, jonka tarpeista ja tahdosta on hyvä arki palvelutalossa tehty. Totta, emme voi toteuttaa kaikkia toiveita, mutta voimme elää rinnalla niin, että meillä on enemmän mahdollisuuksia kuin mahdottomuuksia.

Toiminnanjohtajan tervehdys!

Tämä Ruskatalojen palveluyhdistys on rekisteröity vanha yhdistys, joka ei tavoittele toiminnassaan voittoa. Siksi pystymme käyttämään rahamme suoraan asukkaiden ja henkilökunnan hyväksi. Hyvinvoiva henkilökunta nauttii hyvin tehdystä työstä, ja siitä syntyy todellinen työhyvinvointi! Olen valtavan ylpeä meidän henkilökunnasta. He tekevät työtä aidosti, vanhuksen ääntä kuunnellen ja tahtoa kunnioittaen, kuten me lupauksemme olemme antaneet.

Ruskatalot on myös saanut Yhteiskunnallinen yritys – merkin osoituksena yhteiskunnallisesti hyvää tekevästä toiminnasta. Tätä ja ylipäänsä Suomalaista työtä on merkityksellistä korostaa nyt ja aina!

Meille voi poiketa tutustumaan milloin vaan, talo elää tavallaan - vieraat kulkee ajallaan, vai miten se meni!

Hanna-Leena Ojalainen, Toiminnanjohtaja

Ruskahovi_092_edited.jpg
Yhteiskunnallinen yritys logo.jpg
kuosi2.jpg

Vanhuksen ääntä kuunnellen ja tahtoa kunnioittaen

Mistä kaikki alkoi?

Vuonna 1954 perustettiin Porin Vanhojen Huolto ry, jonka tarkoituksena oli toimia vanhusten elämänehtojen parantamiseksi. Yhdistyksen toiminta perustui vapaaehtoiselle auttamiselle. Jäsenmaksuilla, myyjäisillä ja arpajaisilla yhdistys sai varoja ja pystyi aloittamaan vanhusten viihdytys- ja virkistystilaisuuksien järjestämisen - tavoitteenaan rakentaa oma turvallinen koti vanhuksille.

1995 valmistui Ruskakoti Porin Pormestarinluotoon raha-automaattiyhdistys RAY:n tukemana. Ruskakodin valmistuttua ja yhdistyksen toiminnan laajentumisen myötä Porin Vanhojen huolto ry muuttui Ruskakodin palvelutaloyhdistys ry:ksi. Edelleen toiminnan laajentuessa perustettiin Ruskatalojen Palveluyhdistys ry.

”Aina haaveenamme ollut koteja vanhuksille on toteutunut” (Leena Ojalainen, Ruskatalojen entinen toiminnanjohtaja Vanhuksista välittäen 2004 -julkaisussa)

Vuonna 2021 Ruskatalojen palveluyhdistyksellä on yhteensä kolme palvelutaloa Porissa, joissa tarjotaan laadukasta ympärivuorokautista hoivaa vanhuksille:

• Ruskakoti 1995 (laajennukset v.1999-2000, 131 asuntoa, Pormestarinluoto)

• Ruskahovi 2003 (122 asuntoa, Pormestarinluoto)

• Ruskalinna 2004 (119 asuntoa, Sampola)

Toimintamme on yleishyödyllistä,

voittoa tavoittelematonta, ja tavoitteenamme

on tyytyväinen vanhus!

Toimintaamme ohjaavia arvoja ovat:

VANHUSTEN KUNNIOITTAMINEN

TURVALLISUUS